Har du også lagt mærke til det? Kampagnestyring er ikke, hvad det har været. I dag har værktøjer som Google Performance Max og Meta Advantage+ taget styringen – bogstaveligt talt.
De kan selv vælge målgrupper, formater, kanaler og budstrategier. Og selvom det lyder smart (og misforstå mig ikke, det er smart), sidder mange marketingfolk alligevel med en lidt flad fornemmelse bagefter. For hvor blev kontrollen egentlig af? Sætningen ”det ved jeg ikke, vi bruger Performance Max” er helt sikkert blevet brugt mere end en gang – og hvornår bliver effektivitet til dovenskab?
Kampagnerne styrer (næsten) sig selv – men ved du, hvordan?
Når man sætter en kampagne op i Google eller Meta i dag, kan du vælge ikke længere at tænke over, hvor dine annoncer vises, eller hvem der ser dem. Systemerne klarer det hele. De analyserer tusindvis af datapunkter i realtid og justerer selv retningen, hvis noget performer bedre et andet sted. Det er effektivt. Det er hurtigt. Og det kan give gode resultater. Men det er også lidt som at køre bil med bind for øjnene og en GPS, som allerede har præindstillede parametre. Du ved, hvor du gerne vil hen – men ikke helt, hvordan du ender der. Skal det være på landevej, motorvej, hurtigste eller korteste rute?
Jeg møder mange, der føler netop det. For hvad stiller man op, når man ikke kan se præcis, hvordan ens budget bliver brugt? Eller når det ikke kan forklares, hvorfor kampagnen gik godt eller skidt?
AI er ikke en erstatning for håndværket – det er et supplement
Jeg vil gerne slå én ting fast: Automatisering er ikke en dårlig ting. Faktisk er det en kæmpe hjælp, når det bliver brugt rigtigt. Du sparer tid, slipper for at nørkle med budjusteringer og får hurtigere adgang til resultater. Men det kræver stadig, at du ved, hvad du laver og kan tage de rigtige forretningsbeslutninger.
Du skal absolut stadig:
- Sætte tydelige og realistiske mål.
- Lave stærkt og varieret content.
- Forstå dine data og vide, hvordan du skal reagere.
- Vurdere, hvornår AI’en rammer plet – og hvornår den skyder forbi – og hvorfor.
Det er præcis her, din konsulent kommer ind i billedet. Teknologien skal kobles med fornuft og forretningsforståelse. Vores funktion er den samme, som den altid har været: At sørge for, at dine kampagner ikke bare kører, men at de kører det rigtige sted hen. Den del har ikke ændret sig, selvom rugbrødsarbejdet er blevet mere automatiseret end nogensinde.
Kreativt content i højsædet
Godt content er mere vigtigt end det nogensinde har været. Jeg oplever, at ægte og modtagerrelevant content er en afgørende faktor for at få mest muligt ud af de automatiserede kampagner.
Automatiseringen har gjort det let at sende budskaber ud, men den mærker ikke efter, hvilke følelser der spiller hos dit segment. Der er det fortsat de kreative mennesker, der har monopol på. AI’en konkluderer og optimerer blot på det indhold, som den får givet.
En stor del af arbejdet med AI automatisering er et ihærdigt arbejde for at gøre AI’en klog på, hvem dine kunder er.
Derfor er det vigtigt at producere indhold, der virkelig taler til netop deres behov og følelser. Indhold som skaber tillid, vækker nysgerrighed og får modtageren til at tænke: “Det her er skrevet til mig.” I sidste ende slår autenticitet og relevans fortsat algoritmen.
Med en forståelse for mekanikken samt godt, kreativt og troværdigt content, sørger du for at få det bedste fra begge verdener.
Mere AI? Ja! – men på dine præmisser
Som du kan læse, så er det ikke enten-eller. Fremtidens markedsføring bliver en kombination. Du skal have AI med ombord, men du skal også have hænderne på rattet. Ellers mister du overblikket, og det går ud over både resultater og strategi.
Så spørg dig selv: Vil du bare have klik? Eller vil du have kontrol, indblik og ro i maven?
En af årsagerne til, at tracking er så vigtigt nu, er fordi jeg oplever virksomheder, der rigtig gerne vil bruge AI-løsningerne, men på en måde, hvor de stadig kan følge med. Det kræver både, at vi har et indgående indblik i, hvornår de lykkes, men også at vi aktivt arbejder med at gøre maskinerne klogere.
Google er begyndt at forstå, at vi har brug for indsigt og ruller derfor forbedret rapportering på deres AI-kampagnetyper ud løbende, men det ændrer ikke på, at maskineriet kører på nogle helt andre præmisser, end Google Ads hidtil har fungeret på.
Så kort sagt: AI har gjort det nemmere at gøre simple ting – men også mere komplekst, at være en god rådgiver, for kravet til dataindsamling og forretningsforståelse er desto mere vigtigt, end det tidligere har været.
Er du nysgerrig på kampagneautomatisering, og hvilken konsekvens det har for din forretning?
Find vores kontaktoplysninger her – eller kontakt mig på nb@simpledigital.dk – så tager vi en snak.